طرح انطباق پذیری مسیر شغلی تحصیلی

مسئله موفقیت تحصیلی همواره مورد توجه متخصصان حوزه آموزشی و تحصیلی بوده و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است. موفقیت تحصیلی نه تنها شرایط استخدام و موفقیت شغلی در آینده را فراهم خواهد کرد، بلکه باعث ارتقاء سرمایه ­های اجتماعی و فرهنگی زندگی استاندارد خواهد شد و سلامت بیشتر نسبت به دیگران را به ارمغان خواهد آورد.

موفقیت تحصیلی را شامل ده فاکتور مهارت ها، کبفیت آموزش، تصمیم گیری مسیر شغلی، انگیزش بیرونی/آینده، انگیزش درونی/رغبت، اعتماد به نفس، تمرکز و خود تنظیمی، معاشرت یا اجتماعی شدن، سازگاری فردی و فقدان یا عدم اضطراب می­ دانند.

نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که توجه به رشد مسیر شغلی، در بهبود گذار از مدرسه به کار، استخدام موفق و آمادگی ورود به دنیای کار موثر است. رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه­ های جامع اسخدام موفق و آمادگی ورود به دنیای کار موثر است. رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه­ های جامع مشاوره مسیر شغلی است که می­ تواند به دانشجویان کمک کند تا ویزگی­ های منحصر به فرد خود را بشناسند، گزینه ­های متنوع شغلی را کشف کنند و برای رسیدن به اهداف مسیر شغلی خود برنامه ­ریزی و طرح­ ریزی نمایند تا در امر تحصیل و همچنین انتخاب مسیر زندگی خود موفق عمل کنند.

طرح پیش­ رو شامل کلیّات اجرایی مدّنظر دفتر مشاوره و سلامت حدیث ارتقاء و بهبود وضعیت تحصیلی شغلی دانسجویان می­ باشد.

انطباق پذیری شغلی: عبارت است از برخورداری از نگرش ها، صلاحیت­ ها و رفتارهایی که باعث می­شود فرد خودش را به بهترین شکل ممکن با زمینه­ های کاری هماهنگ نماید. در انطباق­ پذیری مسیر شغلی فرد صلاحیتی کسب می­ کند  تا خودش را اصلاح کند و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ دهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها و محیط باشد .

مشاوره مسیر شغلی: فرآیند کمک به افراد برای رشد و قبول تصویری یکبارچه و با کفایت از خویشتن و نقش خویشتن در دنیای کار تا به این ترتیب این مفهوم واقعیت آزمایی شود و باعث رضایت فرد و جامعه گردد در این تعریف رشد، پذیرش و خویشتن ­پنداری حرفه ­ای  مثبت و با کفایت از اهمیّت برخوردار است. همچنین تصویری که فرد از دنیای کار و نقشی که می­ تواند داشته باشد مثل مدیر، مدرس، تولیدکننده دارای اهمیّت است. نکته مهّم دیگر واقعیت آزمایی تصویر فرد از خود و انطباق آن با دنیای کار است .

مشکلات تحصیلی: عبارت است از از هر گونه مسئله­ ای که پیشرفت تحصیلی دانشجو را مختل کرده و مانع موفقیت تحصیلی می ­شود. برخی مشکلات تحصیلی عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به آمادگی تحصیلی، برنامه ­ریزی تحصیلی

  • مشکلات مربوط به مطالعه

  • مشکلات مربوط به عادات تحصیلی

  • مشکلات مربوط به انتخاب و تصمیم­ گیری تحصیلی که از طریق مصاحبه مشاوره ­ی تحصیلی نوع  مشکل تشخیص و راهبرد مداخله مشخص می ­شود.

طرح ­ریزی شغلی: طرح­ ریزی مسیر شغلی پاسخ به این سئوال دانشجو می­ باشد: من چطور می ­توانم به مسیر شغلی مورد نظرم برسم؟ در طرح ­ریزی دانشجو از طریق فرآیند تصمیم­گیری به سمت فراگیری مهارتهای تحصیلی و مهارتهای جستجوی کار هدایت می­شود. در این مرحله دانشجو مهارتهای تحصیلی خود را گسترش می­دهد، با اهمال کاری مقابله می­کند و مهارتهایی مثل نوشتن رزومه، شرکت در مصاحبه­ های استخدامی را آموزش می ­بیند.

استخدام ­پذیری: قابلیت استخدام، دارا بودن ویژگی ­ها و توانمندی ­های مورد نیاز شخصی برای تامین نیازهای متغیر کارفرمایان، سازمانها و مشتریان است و به فرد کمک می­کند تا به آمال و توانمندی ­های بالقوه خود در کار جامه عمل بپوشاند. استخدام پذیری ظرفیت نسبی یک شخص برای دستیابی به استخدام، توانایی و قابلیت جابجایی و تحرک در بازار کار و امکان بالفعل کردن ظرفیت­های بالقوه از طریق استخدام پایدار و قابل دسترس است. استخدام ­پذیری وابسته  به خصیصه ­های شخصیتی مورد نیاز بازار کار، زمینه ­های اجتماعی و محیطی که افراد در آن جویای کار هستند و نگرش­ های افراد و دانش و مهارت ­ها وابسته است.

 

اهداف کلی:

  • افزایش آمادگی ­های تحصیلی و شغلی در دانشجویان جهت ورود به دنیای کار

  • ارتقا جایگاه مشاوره تحصیلی و شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه ­ها


اهداف رفتاری

  • ایحاد آمادگی در دانشجویان جهت ورود به دنیای کار

  • آشنا کردن دانشجویان با چالش­های هزاره سوم

  • کاهش مشکلان تحصیلی، کاهش افت تحصیلی، افزایش موفقیت  تحصیلی در دانشجویان

  • افزایش استخدام­پذیری و کاهش بیکاری در فارغ­ التحصیلان دانشگاه­ها

  • تربیت کادر متخصص مشاوره ­ی مسیر شغلی-تحصیلی در مراکز مشاوره دانشگاه­ها

  • کمک به ارتباط بیشتر دانشجویان با محیط­های واقعی کار از طریق  کارهای داوطلبانه، انجام نمونه کار

  • کمک به افزایش مهارت­ های شکار شغل و کاریابی در دانشجویان

  • تدوین دستور العمل­های ویژه جهت مداخله و کار با دانشجویان بی علاقه به رشته، دانشجویان مشروطی

  • فراهم سازی زمینه جهت پایش مشکلات تحصیلی-شغلی در کنار پایش سلامت روان و جسم

  • ایجاد زمینه جهت تعامل بیشتر مراکز مشاوره با معاونین آموزشی، مدیران گروه و اساتید

 

روش­های اجرایی

  • مشاوره فردی

  • مشاوره گروهی

  • اردوهای طراحی زندگی (ویژه دانشجویان جدیدالورود از طریق هماهنگی و همکاری با حوزه معاونت فرهنگی)

  • اردوهای گذارهای تحصیلی-شغلی (ویژه دانشجویان سال اخر از طریق هماهنگی و همکاری با حوزه معاونت فرهنگی)

  • خبرنامه های الکترونیک-چاپی –پادکست

  • تحلیل فیلم(شناخت و تهیه و تفسیر فیلم های با محتوای تحصیلی و شغلی)

  • بازدید شغلی (از طریق ارتباط با دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه­ ها و مراکز رشد و پارک های علم و فن آوری) 

  • کتاب درمانی(تهیه و معرفی کتاب در زمینه مهارت­های تحصیلی)

  • منابع اطلاعات شغلی(شناخت و اطلاع رسانی از فرصت­های شغلی)

  • کارگاه آموزشی (برنامه ­ریزی،خودشناسی تحصیلی، تمرکز، مطالعه)

  • سخنرانی

  • روان نمایش

  • منابع چشم ­انداز شغلی (ارایه اطلاعات از مشاغل مورد نیاز در آینده و مهارت­های مورد نیاز)
                                                                                                                                           

 برگزاری کارگاه آموزشی پیش از ازدواج ویژه همیاران سلامت روان منطقه 4 در سالن جلسات مهمانسرای دانشگاه بوعلی­ سینا همدان

زمان: 97/09/07 از ساعت 08 الی 12

تعداد شرکت کنندگان: 22 نفر، از دانشگاههای نهاوند، ملایر، قم، صنعتی همدان  و اراک

موضوع: موضوعات زیر بصورت مفصل مورد آموزش قرار گرفت

خود آگاهی برای ازدواج، دلایل درست، دلایل درست ناکافی و دلایل نادرست ازدواج، لایه های بلوغ در ازدواج (بلوغ جسمی  بلوغ اقتصادی، بلوغ عاطفی،  بلوغ اجتماعی

تعریف عشق:

  • ساخنار فیزیولوزی عشق (نقش هورمونها)
  • ساختار شناختی  عشق (مثلث عشق)

​​​​​​