مسئله موفقیت تحصیلی همواره مورد توجه متخصصان حوزه آموزشی و تحصیلی بوده وتحقیقات

بسیاری را به خود اختصاص داده است.موفقعیت تحصیلی نه تنها شرایط استخدام و موفقیت شغلی

درآینده را فراهم خواهد کرد,بلکه باعث ارتقاء سرمایه های اجتماعی و فرهنگی زندگی استاندارد 

خواهد شد وسلامت بیشتر نسبت به دیگران را به ارمغان خواهد آورد


موفقیت تحصیلی را شامل ده فاکتور مهرت ها,کبفیت آموزش ,تصمیم گیری مسیرشغلی,انگیزش

بیرونی/آینده,انگیزش دونی/ رغبت,اعتماد به نفس,تمرکز و خود تنظیمی, معاشرت یا اجتماعی
 
شدن,سازگاری فردی وفقدان یا عدم اضطراب می دانند

نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که توجه به رشد مسیر شغلی,در بهبود گذار از مدرسه به

کار,استخدام موفق و آمادگی ورود به دنیای کار موثر است.رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه

های جامع اسخدام موفق وآمادگی ورود به دنیای کار موثر است.رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین

برنامه های جامع مشاوره مسیر شغلی است که می تواند به دانشجویان کمک کند تا ویزگی های

منحصر به فرد خود رابشناسند,گزینه های متنوع شغلی را کشف کنند و برای رسیدن به اهداف مسیر

شغلی خود برنامه ریزی و طرح ریزی نمایند تا در امر تحصیل و همچنین انتخاب مسیر زندگی خود

موفق عمل کنند.


طرح پیش روشامل کلیات اجرایی مدنظر دفترمشاوره وسلامت حدیث ارتقاء و بهبود وضعیت تحصیلی

شغلی دانسجویان می باشد.

انطباق پذیری شغلی :عبارت است از برخورداری از نگرش ها,صلاحیت ها ورفتارهایی که باعث می شود فرد خودش را به بهترین شکل ممکن با زمینه های کاری هماهنگ نماید.در انطباق پذیری مسیرشغلی فرد صلاحیتی کسب می کند  تا خودش را اصلاح کند و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ دهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها ومحیط باشد .

مشاوره مسیر شغلی :فرایند کمک به افراد برای رشد و قبول تصویری یکبارچه و با کفایت از خویشتن و نقش خویشتن در دنیای کار تا به این ترتیب این مفهوم واقعیت آزمایی شود وباعث رضایت فرد و جامعه گردد در این تعریف رشد,پذیرش وخویشتن پنداری حرفه ای  مثبت وبا کفایت از اهمیت برخوردار است.هکچنین تصویری که فرد از رنیای کار و نقشی که می تواند داشته باشد مثل مدیر,مدرس,تولید کننده دارای اهمیت است.نکته مهم دیگر واقعیت آزمایی تصویر فرد از خود و انطباق آن با دنیای کار است .

 

مشکلات تحصیلی :عبارت است از از هرگونه مسئله ای که پیشرفت تحصیلی دانشجو را مختل کرده و مانع موفقعیت تحصیلی می شود.برخی مشکلات تحصیلی عبارتند از مشکلات مربوط به امادگی تحصیلی,برنامه ریزی تحصیلی,مشکلات مربوط به مطالعه,مشکلات مربوط به عادات تحصیلی,مشکلات مربوط به انتخاب و تصمیم گیری تحصیلی که از طریق مصاحبه مشاوره ی تحصیلی نوع  مشکل تشخیص وراهبرد مداخله مشخص می شود.

طرح ریزی شغلی :طرح ریزی مسیر شغلی پاسخ به این سئوال دانشجو می باشد:من چطور میتوانم به مسیر شغلی مورد نظرم برسم؟در طرح ریزی دانشجو از طریق فرآیند تصمیم گیری به سمت فرگیری مهارت های تحصیلی و مهارت های جستجوی کار هدایت می شود .در این مرحله دانشجو مهارتهای تحصیلی خود را گسترش می دهد, با اهمال کاری مقابله می کند و مهرت هایی مثل نوشتن رزومه,شرکت در مصاحبه های استخدامی را آموزش می بیند

استخدام پذیری:قابلیت استخدام,دارا بودن ویژگی ها و توانمندی های مورد نیاز شخصی برای تامین نیازهای متغییر کارفرمایان,سازمانها و مشتریان است وبه فرد کمک میکند تا به آمال و توانمندی های بالقوه خود در کار جامه عمل بپوشاند.استخدام پذیری ظرفیت نسبییک شخص برای دستیابی به استخدام ,توانایی و قابلیت جابجایی وتحرک در بازار کار و امکان بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه از طریق استخدام پایدار و قابل دسترس است.استخدام پذیری وابسته  به خصیصه های شخصیتی مورد نیاز بازار کار,زمینه های اجتماعی و محیطی که افراد در آن جویای کار هستند و نگرش های افراد و دانش و مهارت ها وابسته است .

اهداف کلی

1-افزایش آمادگی های تحصیلی و شغلی در دانشجویان جهت ورود به دنیای کار

2-ارتقا جایگاه مشاوره تحصیلی و شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه ها

اهداف رفتاری

1-ایحاد آمادگی در دانشجویان جهت ورود به دنیای کار

2-آشنا کردن دانشجویان با چالش های هزاره سوم

3-کاهش مشکلان تحصیلی,کاهش افت تحصیلی,افزایش موفقیت  تحصیلی در دانشجویان

4-افزایش استخدام پذیری و کاهش بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاه ها

5-تربیت کادر متخصص مشاوره ی مسیر شغلی-تحصیلی در مراکز مشاوره دانشگاه ها

6-کمک به ارتباط بیشتر دانشجویان با محیط های واقعی کار از طریق  کارهای داوطلبانه,انجام نمونه کار

7-کمک به افزایش مهارت های شکار شغل و کاریابی در دانشجویان

8-تدوین دستور العمل های ویژه جهت مداخله و کار با دانشجویان بی علاقه به رشته,دانشجویان مشروطی

9-فراهم سازی زمینه جهت پایش مشکلات تحصیلی- شغلی در کنار پایش سلامتروان و جسم

10-ایجاد زمینه جهت تعامل بیشتر مراکز مشاورهبا معاونین آموزشی ,مدیران گروه و اساتید

روش های اجرایی


1-مشاوره فردی

2-مشاوره گروهی

3-اردوهای طراحی زندگی (ویژه دانشجویان جدید الورود از طریق هماهنگی و همکاری با حوزه معاونت فرهنگی(

4-اردوهای گذارهای تحصیلی-شغلی(ویژه دانشجویان سال اخر از طریق هماهنگی و همکاری با حوزه معاونت فرهنگی(

5-خبرنامه های الکترونیک-چاپی –پادکست

6-تحلیل فیلم (شناخت و تهیه وتفسیر فیلم های با محتوی تحصیلی و شغل(

7-بازدید شغلی (از طریق ارتباط با دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها و مراکز رشد و پارک های علم و فن آوری) 

8-کتاب درمانی(تهیه ومعرفی کتاب در زمینه مهارت های تحصیلی(

9-منابع اطلاعات شغلی(شناخت و اطلاع رسانی از فرصت های شغلی(

10-کارگاه آموزشی (برنامه ریزی,خود شناسی تحصیلی,تمرکز,مطالع(

11-سخنرانی

12-روان نمایش

13-منابع چشم انداز شغلی(ارایه اطلاعات از مشاغل مورد نیاز د ر آینده و مهارت های مورد نیاز)
                                                                                                                                       

 برگزاری کارگاه آموزشی پیش از ازدواج ویژه همیاران سلامت روان منطقه 4 در سالن جلسات مهمانسرای دانشگاه بوعلی سینا همدان

 

زمان : 7/9/97 از ساعت 8تا12

تعداد شرکت کنندگان : 22 نفر، از دانشگاههای نهاوند، ملایر، قم ، صنعتی همدان  و اراک

موضوع: موضوعات زیر بصورت مفصل موردآموزش قرار گرفت

خود آگاهی برای ازدواج ،

 دلایل درست ، دلایل درست ناکافی و دلایل نادرست ازدواج

لایه های بلوغ در ازدواج( بلوغ جسمی  بلوغ اقتصادی، بلوغ عاطفی،  بلوغ اجتماعی

تعریف عشق:

 ساخنار فیزیولوزی عشق (نقش هورمونها)

ساختار شناختی  عشق (مثلث عشق)